Think only about what is spiritual, empty your mind.
Archie Fire Lame Deer, Lakota (1935 – 2001)
In een zweethut ritueel staat de hut symbool voor de baarmoeder. De hut is gemaakt van gebogen wilgentakken met daar overheen wollen dekens. Als de deur/dkens gesloten is, is het aardedonker in de hut. Voor de ingang van de hut ligt op enkele passen de vuurplaats waar de stenen (grootouders) worden verhit. De geest van de zon komt in de vuurplaats. De zweethut (Inipi) is een reinigingsritueel, het reinigt en geneest niet alleen het lichaam, maar zuivert en verheldert ook de geest en herstelt je levensenergie. Tijdens het ritueel worden wij beproefd, we kunnen ons uithoudingsvermogen, kracht en moed tonen. Bovendien vernieuwen wij hier onze band met Moeder Aarde, de Kosmos en Great Spirit. Als zodanig is de zweethut een heilige plaats. De zweethut ceremonie is al heel oud en bekend in verschillende culturen. Zweethutten zijn sterke reinigers en in de zweethut bid je voor anderen. De zweethut is een viering van het leven zelf een plek waar we ons in het tijdloze begeven en waar ons dagelijkse zelf op de achtergrond plaatsen, waar we onze levensenergie herstellen. Vanuit die verbinding mogen we de kracht van dankbaarheid ervaren. Daarnaast zullen we aan de Schepping steun en hulp vragen voor hen die het nodig hebben en voor dat wat om heling vraagt.
De geest van de aarde komt in de vuurkuil in het midden van de hut. In deze kuil komen de stenen te liggen. De vuurmensen verbinden het vuur met de hut via het pad er tussen in. In de hut worden de elementen lucht, vuur, water en aarde samengebracht. In de hut voert de watergieter/ceremonieleider de rituelen uit en giet water over de stenen waardoor er stoom ontstaat. Door in de zweethut ceremonie te werken met de symboliek van het Groot Mysterie, Great Spirit (Vader Zon), Moeder Aarde en de krachten van de 4 windrichtingen, ga je de betekenis ervan beleven en kun je inzicht krijgen in je levensvragen. In deze hutten wordt vooral de nadruk gelegd op het gebed, zingen, trommelen, verhalen, humor, ervaringen en diepere gevoelens delen. Ook zullen er momenten van stilte zijn, waarbij je je in jezelf kunt terugtrekken.
De watergieter voelt aan wat er in de hut nodig is omdat zij/hij in verbinding staat met Spirit. Daarom is geen hut gelijk, het ligt ook aan de deelnemers hoe e.e.a. verloopt. We bidden of danken voor geliefden, familie, kinderen, kleinkinderen, voor hen die het nodig hebben, voor het welzijn van de natuur, dieren, bomen, planten, water, lucht, mensen e.d. enzovoort. Uiteindelijk bidden we voor het grote geheel waarvan wij allen ook een onderdeel zijn. Verbinden, er voor elkaar zijn, elkaar helpen, erdoor slepen gaat in deze vorm heel natuurlijk en daardoor ontstaan er pure, zuivere, intens prachtige, zachte, liefdevolle en krachtige momenten. In deze hutten wordt meestal veel water gegoten waardoor de hitte intens kan zijn. Juist dit kan je helpen om te focussen op datgene wat je beoogt. Zijn we bereid een beetje te lijden, een offer te brengen voor dat wat ons zo lief is en aan het hart gaat. Het is de bedoeling dat je alle 4 ronden uitzit en er niet tussen door uit gaat, dit om de energie en focus van de ceremonie vast te houden. Natuurlijk mag je eruit als het echt niet meer lukt maar bedenk wel waarom je gekomen bent, wat je intentie is. We zijn snel geneigd als het moeilijk wordt om weg te lopen i.p.v. aan te kijken wat ons dwarszit en tegenhoud om het aan te pakken en te helen.
Vanuit onze achtergrond gaan we uit respect voor onze Grootouders (stenen) bedekt/gekleed de hut in. Dit geld voor al onze hutten, tevens maakt het de deelname laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Het heeft dus niets met schaamte, preutsheid of oordeel te maken. Wij hebben deze ceremonie gekregen van onze Native broeders en sisters en gaan hun ceremonie niet aanpassen aan onze behoeften of vrijheidsdrang. Ook hebben we voorschriften wat het gebruik van andere middelen betreft. Omdat we geen energieën willen vermengen vragen we je om minimaal 4 dagen voor onze ceremonies geen Moeder Aarde medicijn te gebruiken en 2 dagen van te voren geen alcohol te nuttigen. We vinden dat ieder Aarde medicijn respect verdient en haar eigen werking mag hebben zodat jij dit goed kunt doorleven voor je ergens anders aan deelneemt. Je kunt wel een zweethut als reiniging voor een ander soortige ceremonie doen. Moon-vrouwen (lees onderin de uitleg) hebben hun plek in een eigen Moon-hut. Deelname aan de zweethut is op eigen risico, twijfel je ergens over dan neem contact op met het mailadres die je ontvangt in he document wat je ontvangt na je betaling.
Niet te grote trommels en ratels zijn welkom en je kunt iets persoonlijks mee nemen om op het altaar te leggen zodat het gezegend wordt. Na afloop neem je dit weer mee naar huis.
We gaan de hut in met een zo goed als lege maag, dit om misselijkheid te voorkomen en omdat je niet in het verteren van voedsel terecht wilt komen. Dit kost energie en kan het je moeilijk maken. Ook in de hut wordt niet gegeten of water gedronken. We gaan deze traditie niet aanpassen aan de verlangens van de mens. Dit heeft te maken met je commitment en uit je comfort zone stappen
Omdat wij geen winstoogmerk hebben mag geld geen belemmering zijn om deel te nemen. We vragen een vaste donatie om onze uitgaven te dekken. Mocht je meer willen doneren als dank voor wat je hebt ontvangen dan kun je dat deponeren in het donatiepotje als je bij een ceremonie aanwezig bent dit is iets wat jij met je geweten en Spirit moet uitmaken. Van de donaties betalen we alles om de ceremonie ook in de toekomst te kunnen geven en gaan er schenkingen naar vele Native Indian projecten en andere projecten die het leven van mens en dier ten goede komen.
Ceremonie is niet afhankelijk van het betaalde bedrag maar van de authenticiteit en ervaring van de mensen die dit uitvoeren. Wij hebben geen commercieel belang maar een algemeen belang. Bij opgave vragen we je om het donatiebedrag vooruit te betalen. Kom je van ver en zou je graag willen overnachten dan kun je tegen een vergoeding als er nog plek is overnachten en kun je uitgerust de volgende morgen naar huis.
We vragen een ieder die komt iets mee te nemen voor de Potluck (avondeten) voor circa 4 pers. Wij zorgen voor koffie/thee en water gedurende de dag aan en een voedzame pan vegetarische soep bij het avondeten. Zorg in geval van een allergie voor je eigen eten.
Iedereen die aan de ceremonie meedoet is belangrijk. Daarom is ook de donatie voor iedereen gelijk of je nu de hut ingaat, aan het vuur staat of als Moon-vrouw aanwezig bent. Zo dragen we bij aan het continueren van de ceremonies, besef dat wat jij inbrengt ook zijn weerslag heeft in de buiten wereld.
We verblijven zoveel mogelijk in de buitenlucht dus houd daar rekening mee in de keuze van je kleding en schoenen. Onze plek is in een landelijke omgeving. Bij slecht weer kunnen we in de ruimte van de locatie terecht.
Moonvrouwen (dit zijn vrouwen en meisjes die menstrueren) nemen een speciale plaats in. Zij gaan niet mee in de Lakota zweethut omdat zij volgens de traditie al in een reinigingsproces zitten (de menstruatie). Let wel, dit geld bij ons alleen voor deelname aan een traditionele hut. Door de zweethut in te gaan zou de energie te krachtig worden, de creatie kracht van de Moonvrouw is zo sterk dat het alle andere overstijgt. De ceremonieleiders voelen als het ware hun kracht wegvloeien en die hebben ze hard nodig om de ceremonie goed te begeleiden.
Voor hen is er een kleine hut om deel te nemen. Hier ben je sterk verbonden met de ceremonie op je eigen heerlijke warme plek en heb je alle rust en stilte om diep naar binnen te keren en je te verbinden met je heilige Moontijd. Deze verbinding is minstens zo belangrijk al in de zweethut zitten die wellicht erg zwaar voor je zou kunnen worden. In de Moonhut krijg je ook een aantal hete stenen uit het vuur. Het is een plek waar je heerlijk kunt ontspannen, tijd aan jezelf mag besteden en kunt genieten. De Moon-hut is een ceremoniële plek dicht bij de zweethut. Het is een plek waar vrouwen samen komen om verhalen te delen, te bidden of te mediteren. Om deze vrouwen in alle rust en ontspanning gefocust te kunnen laten blijven op hun verbinding met hun Moon-tijd, Great Spirit, Moeder Aarde en de Zweethut. Zij worden vertroetelt en verzorgt. Dit gefocust zijn vormt een zeer belangrijke bijdrage aan de totale energie, zowel in als rond de zweethut en we zijn de vrouwen die deze taak op zich nemen dan ook heel erg dankbaar. Daarom zijn er ook geen kinderen bij hen aanwezig in de Moon-hut, het is een plek waar ZIJ zelf centraal staan. Er wordt geen water over de stenen gegoten omdat de hitte die een Moonvrouw in zich draagt al intens genoeg is. Ze gaat gekleed de hut in en er zal in de Moon-hut een opening blijven. Er zullen indien nodig dekens e.o. vachten liggen zodat het behaaglijk zacht en warm is. Het kan voor de vrouw enorm helend zijn om zo haar Maantijd te eren en te vieren. Ook al gaan we niet samen dezelfde hut in, we zijn wel met elkaar verbonden. Onderschat niet de kracht van een Moon-hut, deze energie is heel bijzonder. Helaas hebben we als vrouwen in de huidige maatschappij geen plek meer waar we onze Moon-tijd kunnen eren en tijd voor onszelf hebben. Daarom eren wij deze mooie ceremonie en bieden die ook aan. Want het is een eer om Moon-vrouwen erbij te hebben.
Mitakuye Oyasin( we are all related, voor al mijn verwanten.)