We proberen zoveel mogelijk buiten te zijn deze dag. Pas daar je kleding en schoenen op aan. Laat je vooral niet tegenhouden door het weer om deze prachtige ceremonie met anderen te beleven. Neem een zaklamp mee want op de plek is geen licht…
Mee voor in en na de zweethut: Handdoeken: eentje (oude) voor i.d. hut om op te zitten en eventueel eentje die je om kunt slaan als je het te heet vind, slippers, badjas of iets anders om na de hut om te slaan.
We gaan gekleed de hut in. Dit doen we vanuit een groot respect naar onze Spirits/Elders. Een Lakota Elder vertelde een keer aan een deelnemer die hem vroeg waarom ze niet naakt de hut in gingen, ga jij op zondag naakt naar je grootouders of naar de kerk? Zeker bij de traditionele Lakota hutten nemen wij dit in acht. We hebben gekozen voor de eenvoud en traditie. Verder is het fijn om de focus te houden op datgene wat we willen bereiken in de hut en om het laagdrempelig te houden, zodat iedereen kan deelnemen aan een ceremonie. Let op aan welke ceremonie je deelneemt en welke voorwaarden bij de desbetreffende hut staan.
Kledingvoorschriften zweethut: trek iets aan van katoen of linnen, synthetische stofjes maken het erg benauwd voor je. We zitten dicht op elkaar en daarom verwachten wij dat je schoon en fris de hut ingaat.
Vrouwen: een jurk(je), ruime omslagdoek/pareo, handdoek of gemakkelijk zittend rok/broekje met t-shirt of hemdje. Mannen: bloot bovenlichaam met sport broekje/boxershort.
Bij een gemengde hut zitten vrouwen en mannen ieder aan een eigen kant, niet door elkaar heen. De watergieter en vrouwen gaan het eerst naar binnen, daarna gaan de mannen naar binnen.
Voor we de hut in gaan maken we van katoen gebeds/tabakszakjes (tabacco-ties). Deze hebben de kleuren zwart (westen), rood (noorden), geel (oosten),wit (zuiden), blauw (Great Spirit) en groen (Moeder aarde) We maken minimaal van iedere kleur 1 aan het koord. In de zakjes kun je persoonlijke gebeden stoppen. Mocht dit je eerste zweethut ervaring zijn, dan leer je deze bij ons te maken. De spullen die je hiervoor nodig hebt zijn bij ons aanwezig. Heb je zelf materiaal hiervoor dan graag meenemen. Het zou fijn zijn als je ze maakt en mee neemt in de ceremonie (hut) maar het is niet verplicht. Voor het maken van de zakjes gebruiken we natuurlijke materialen zoals katoen en rood katoen garen. Dit zijn de traditionele kleuren, de zakjes gaan mee de hut in en na de ceremonie worden ze aan het vuur gegeven.
Er zijn meestal 4 ronden, daarna een Vuurmensenronde. Zolang er nog rondes zijn is het nog steeds ceremonie en wordt van de mensen buiten verwacht dat ze stil zijn of in ieder geval zachtjes met elkaar praten.
De watergieter leid de ceremonie, alleen als zij/hij aangeeft dat je bidden of delen mag kan dit. Het is niet gebruikelijk dat je een ceremonieleider onderbreekt of verbeterd. Als er gezongen wordt zing je mee als je kunt/wilt, je neemt niet over, als zij/hij stopt, stopt iedereen. Het zelfde geld voor gebeden of tijdens het zingen, je onderbreekt alleen in het uiterste noodgeval. Waarom? Omdat de watergieter in directe verbinding staat met de spirits en de aanwezigen, dit alles heilig is en met het nodige respect benaderd dient te worden. In de hut geeft de ceremonieleider teachings of vertelt verhalen soms is er tijd voor stilte en verdieping.
De avond voor je aan een zweethut-ceremonie deelneemt, géén alcohol of drugs gebruiken. Ook gedurende de dag zijn deze middelen niet gewenst. Ze onttrekken veel vocht aan het lichaam en horen niet in deze ceremonie thuis. Ook met koffie oppassen (droogt uit) gebruik gedurende de dag voldoende water, thee en sap, het kan hoofdpijn voorkomen. Als er een Chanunpa (heilige pijp) ceremonie is en je hebt bovenstaande middelen gebruikt kun je de pijp niet roken.
In de traditionele zweethut zingen we alleen Lakota-liederen. Deze leer je vanzelf als je vaker langskomt een aantal zijn eenvoudig mee te zingen. Op het altaar kun je spullen leggen om gezegend te worden. Afhankelijk van het aantal en de leeftijd van de aanwezige kinderen wordt er een kinderronde gegeven. Ouders kunnen als de kinderen dit willen mee de hut in, deze ronde is uiteraard een stuk korter en milder.
De zweethut is géén kant en klare workshop, naast het ritueel zorgen we gezamenlijk voor het eten, het opbouwen en opruimen. We steven ernaar om vegetarisch te eten maar dit is geen verplichting. Wij zorgen voor vegetarische soep, thee, koffie, brood en water is verkrijgbaar gedurende de dag. Ontbijten doe je thuis, we gaan voor de lunch de hut in dus wil je voor die tijd iets eten dan zul je dat zelf mee moeten nemen. Houd het simpel en zeker niet te veel, wat fruit, yoghurtje of enkel botehammetje is voldoende. Het is niet verstandig om met een volle maag de hut in te gaan, daar kun je last van krijgen.
Voor de avondmaaltijd (POTLUCK) vragen we iedereen iets te eten mee te nemen en eigen bord, soepkom, beker en bestek (niet vergeten)We koken zoveel mogelijk op het vuur buiten. Voor we gezamenlijk gaan eten maken we eerst een Spiritbord, daarna gaan de eventuele (aanwezige) Elders, Moonvrouwen, Moeders met kleine kinderen, Watergieter en Vuurmensen het eerst eten halen. Bij een gemengde hut gaan eerst de vrouwen en dan de mannen. Tip: koude salade, vegetarisch, quiche, hartige taart, kip-kluifjes, gehaktballetjes, cake, olijven, nagerecht, enzovoort. Verder verwachten we dat we met elkaar na het gezamenlijk eten alles weer netjes achter laten, de laatste die uit de douche komt trekt de boel even aan.
De zweethut plek is een ceremoniële plek waar ook ruimte is voor healing en waar deelnemers soms een persoonlijk proces ervaren en gesteld zijn op hun privacy. Wij willen voor iedereen een veilige en beschermde plek neerzetten. Daarom vragen wij jullie medewerking om geen camera’s, mobiele telefoon, twitter of facebook te gebruiken op de zweethutplek. Zodra het vuur brand is de ceremonie begonnen en is de vuurplek als zodanig heilig. Hier wordt niet gegeten, of gerookt. dat kan ergens anders op het terrein. De vuurmensen zijn in hun eigen flow, vraag altijd of je even bij hen mag zitten, sommigen vinden het fijn sommigen zijn liever in rust bezig met hun taak. Het is belangrijk voor de energie dat zij niet teveel uit hun focus worden gehaald.
De donatie wordt gebruikt voor alles dat deze ceremonie nodig heeft om gegeven te kunnen worden. De mensen die de ceremonie leiden krijgen geen vergoeding, zij doen dit vanuit hun hart en overtuiging. Vandaar dat het gebruikelijk is hen te bedanken met een klein presentje b.v. zakje witte Salie, Bio-tabak, Sweetgras, smudgebundels, liever geen geurtjes, douchemiddelen of dergelijke. Ga ervan uit dat er 2 vuurmensen zijn en 1 of 2 watergieters. Van het donatie geld worden projecten ondersteund van hen van wie wij deze prachtige ceremonie hebben geleerd.
Moonvrouwen (dit zijn vrouwen die menstrueren) nemen een speciale plaats in. Zij gaan niet mee de hut in. Lees over het waarom het verhaal en uitleg Moonhut-lodge in het menu zweethut-inipi
Wil je de avond ervoor i.v.m. de reisafstand overnachten kun je dit met ons overleggen. we kijken dan met de locatie wat er mogelijk is, ook is er ruimte voor een tentje, wil je dat dan neem daarvoor alles mee wat je nodig bent. Een extra deken is er wel bij ons. Deze kosten zijn voor jezelf.
Donatie: 50 euro p.p. (graag gepast en bij aankomst verrekenen) informatie en opgave via witwyfke@gmail.com